0

بهترین و بدترین غذاها برای دندان ها

بهترین و بدترین غذاها برای دندان ها

بهترین و بدترین غذاها برای دندان ها

در این پست از مجله اینترنتی آلواتان قصد داریم به معرفی بهترین و بدترین غذاها برای دندان ها بپردازیم. اصطلاح شما همان چیزی هستید که می خورید، در مورد دندان ها و لثه های شما نیز صادق است. وقتی غذاهای نشاسته ای یا شیرین می نوشید و می خورید، نه تنها به خودتان غذا می دهید. شما همچنین میکروب‌هایی (باکتری) را تغذیه می‌کنید که می‌توانند باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه در دهان شما شوند. پلاک یک لایه نازک، نامرئی و چسبنده از باکتری ها و سایر مواد است. تمام سطوح تمام دندان های شما را می پوشاند. هنگامی که قندها یا نشاسته ها در دهان شما با پلاک تماس پیدا می کنند، اسیدها تشکیل می شوند. این اسیدها می توانند به مدت 20 دقیقه یا بیشتر پس از اتمام غذا به دندان های شما حمله کنند. حملات مکرر می تواند مینای سخت روی سطح دندان را تجزیه کند. این منجر به پوسیدگی دندان می شود. باکتری موجود در پلاک نیز باعث ایجاد یک پاسخ التهابی می شود. این امر باعث از بین رفتن لثه، استخوان و سایر ساختارهای نگهدارنده دندان شما می شود.

برخی غذاها باعث پوسیدگی دندان می شوند. سایر غذاها به مبارزه با تجمع پلاک کمک می کنند. در اینجا غذاهایی وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید و برخی از آنها را دور نگه دارید.

بهترین غذاها برای دندان ها

چند غذای پیشنهادی:

  • میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر. انجمن دندانپزشکی آمریکا می گوید غذاهای حاوی فیبر به تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها کمک می کنند. آنها همچنین بزاق ترشح می کنند. در کنار مراقبت خوب از دندان در خانه، این بهترین دفاع طبیعی شما در برابر پوسیدگی و بیماری لثه است. حدود 20 دقیقه پس از خوردن چیزی که دارای قند یا نشاسته است، بزاق شما شروع به کاهش اثرات اسیدها و آنزیم هایی که به دندان های شما حمله می کنند می کند. بزاق حاوی مقادیری از کلسیم و فسفات است. بنابراین مواد معدنی را به نواحی از دندان که آنها را از اسیدهای باکتریایی از دست داده اند باز می گرداند.
  • پنیر، شیر، ماست ساده و سایر محصولات لبنی. پنیر یکی دیگر از تولید کننده بزاق است. کلسیم و فسفات موجود در شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی به بازگرداندن مواد معدنی دندان شما به دلیل سایر غذاها کمک می کند. آنها همچنین به بازسازی مینای دندان کمک می کنند.
  • چای سبز و سیاه. این چای ها هر دو حاوی پلی فنول هایی هستند که با باکتری های پلاک تعامل دارند. این مواد یا باکتری ها را از بین می برند یا آنها را مهار می کنند. این از رشد باکتری ها یا ساخت اسیدی که به دندان ها حمله می کند جلوگیری می کند. بسته به نوع آبی که برای دم کردن چای خود استفاده می کنید، یک فنجان چای نیز می تواند منبع فلوراید باشد.
  • آدامس بدون قند. این یک بزاق ساز عالی دیگر است که ذرات غذا را از دهان شما پاک می کند.
  • غذاهای حاوی فلوراید آب آشامیدنی حاوی فلوراید یا هر محصولی که با آب فلورایددار درست می‌کنید، به دندان‌های شما کمک می‌کند. این شامل آب میوه های پودر شده (به شرطی که قند زیادی نداشته باشند) و سوپ های کم آب می شود. غذاهایی که به صورت تجاری تهیه می شوند، مانند محصولات طیور، غذاهای دریایی و غلات پودر شده نیز می توانند فلوراید بدهند.

بدترین غذاها برای دندان ها

از این موارد دوری کنید:

  • آب نبات و شیرینی چسبناک. اگر شیرینی می خورید، سراغ شیرینی هایی بروید که زود از دهانتان پاک می شوند. بنابراین برای آب نبات چوبی، کارامل و قطره های ضد سرفه که دارای شکر تصفیه شده هستند، بسیار کم است. اثرات شکلات در جلوگیری از پوسیدگی به طور گسترده ای ترویج شده است (عمدتاً توسط مطالعاتی که توسط صنعت آب نبات تأمین مالی شده است). این به طور کامل ثابت نشده است. اما انجمن دندانپزشکی آمریکا بیان می‌کند که شکلات سریع‌تر از آب نبات‌های دیگر دندان‌ها را می‌شوید. شکلات تلخ (۷۰ درصد کاکائو) فوایدی برای سلامتی دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که شکلات به اندازه سایر خوراکی های شیرین مضر نیست.
  • غذاهای نشاسته ای که می توانند در دهان گیر کنند. به عنوان مثال، نان های نرم و چیپس سیب زمینی می توانند بین دندان های شما گیر کنند.
  • نوشابه های گازدار. این نوشیدنی ها منبع اصلی قند افزوده در میان کودکان و نوجوانان هستند. آنها پر از شکر هستند. و بیشتر نوشابه ها دارای اسیدهای فسفریک و سیتریک هستند که مینای دندان را از بین می برد.
  • موادی که دهان شما را خشک می کند. اینها شامل الکل و بسیاری از داروها است. اگر داروها علت آن هستند، با ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی خود در مورد دریافت یک شوینده فلوراید یا ژل فلوراید برای مسواک زدن صحبت کنید.

برای داشتن دهان سالم غذا بخورید

ما این نکات را برای کمک به کاهش خطر پوسیدگی دندان ناشی از غذاهایی که می خورید ارائه می دهیم:

  • غذاهای شیرین همراه با غذا بخورید. دهان شما در طول وعده های غذایی بزاق بیشتری تولید می کند. این به کاهش اثر تولید اسید و شستشوی تکه های غذا از دهان کمک می کند.
  • میان وعده های بین وعده های غذایی را محدود کنید. اگر هوس یک میان وعده دارید، چیزی مغذی انتخاب کنید. بعد از آن به جویدن آدامس بدون قند فکر کنید تا جریان بزاق را افزایش دهید و غذا و اسید را بشویید.
  • آب بیشتری بنوشید. آب حاوی فلوراید می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. اگر آب بطری را انتخاب می کنید، برچسب را برای محتوای فلوراید بررسی کنید.
  • دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید.
  • روزی یکبار نخ دندان بکشید.

نظرات کاربران

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله اینترنتی آلواتان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 3 =

مشاهده بیشتر